Het Avontuur vanachter het Stuur: Houtse Linies

In het Avontuur vanachter het Stuur kruipen we achter het stuur van de ploegleidersauto van Westland Wil Vooruit. Met onze steun en toeverlaat Gerard Heskes kijken we terug op wat is geweest, maar nog belangrijker kijken we vooruit naar wat gaat komen. In deze editie kijken we terug op de thuiswedstrijd in de Ronde van Zuid-Holland en blikken we vooruit op de Houtse Linies.

Nog steeds overheerst de trots over de manier van rijden afgelopen zaterdag in de Ronde van Zuid-Holland. Een uitslag mag er dan niet zijn, maar de manier waarop de renners zich toonden in de regioklassieker heeft tot grote tevredenheid geleid bij de ploegleiding. Waar aan het begin van het seizoen de meningen qua huidige stand van ploeg verschilden, zijn de ploegleiders nu gezamenlijk overtuigd van de goede basis voor het komende seizoen.

Nieuwkomer Jaap van der Meij lag in de Ronde van Zuid-Holland binnen tien kilometer al onderuit en moest lang achtervolgen. Hij miste hierdoor een aantal keren de eerste of tweede waaier, maar wist toch zijn taken voor de ploeg goed uit te voeren. Wessel van Koppen lag er bij met Jaap en later nog eens met Carlo. Logischerwijs kwam hij balend over de finish, maar hij baalde niet van de valpartijen. Valpartijen horen bij de wielersport. Het voelde voor hem als een gemiste kans. Vorig seizoen maakte hij enorme stappen in zijn ontwikkeling en toonde hij de enorme motor die hij heeft. Nu voelde hij zich goed en was het brute pech dat een goede koers voor hem in de weg stond. Het zijn tekenen aan de wand.

Eerstejaars belofte Stef Zeestraten was samen met Diederik Deelen de wegkapitein afgelopen zaterdag. De verdeling was dat Stef het zou regelen en als hij het niet meer wist dat hij naar Diederik zou gaan. Diederik zou een rustige middag beleven. Een eerstejaars met zulk koersinzicht is een zeldzaamheid. Met een knipoog werd het vergelijk gemaakt met nu ploegleider Leon Hofman. Al bij al biedt het begin van het seizoen hoop op meer in de rest van het seizoen. De conditie is goed, het gevoel in de groep is goed en het plezier is duidelijk aanwezig. Nu nog dat kleine zetje in de goede richting en een aansprekend resultaat behoord tot de mogelijkheden.

Het kleine zetje zit niet altijd op het fysieke vlak. Vaak wordt er over gesproken en nog vaker wordt het aangetoond. Wielrennen is ook een psychische sport. Het mentale aspect beslist tussen een goed coureur en een top coureur. Soms moet een renner boven zichzelf uitstijgen, grenzen over om net mee te zijn of juist net iemand te lossen. Het kan het verschil van een centimeter op de streep zijn, maar een eeuwig verschil tussen winnen en verliezen.

Dit verschil kan wellicht aankomende zondag gemaakt worden, want dan staat de Houtse Linies op het programma. Een koers met een naam die een oorlog doet vermoeden, was vorig jaar ook een waar slachtveld. Van de 145 renners aan de start wisten er slechts 34 man uit te rijden. Voor Westland Wil Vooruit haalde alleen Jos Koop de finish met een 16e plaats, terwijl Jim Lindenburg beste Westlander was op plaats 8.

De Houtse linies is een omloop van een kleine 19 kilometer. Tijdens deze 19 kilometer krijgen de renners niet alleen met de open vlaktes rondom Den Hout te maken, maar ook met de kasseienstrook van de Dordrechtseweg. Zoals vaak in Nederland is het weer van grote invloed op een koers. Vorig jaar was het windkracht 7 en dus een slachtveld. Dit jaar wordt windkracht 5/6 voorspeld en temperaturen van rond het vriespunt. De worden episch en heroisch zijn al gevallen en dat zou het zondag zomaar kunnen worden.

Voor Westland Wil Vooruit zullen in ieder geval de volgende renners het strijdtoneel betreden:

Luuk van der Wal
Wessel van Koppen
Coen van Kleef
Carlo van den Berg
Sjoerd Kouwenhoven
Nick van der Meer

Zoals het er nu naar uit ziet, zullen zij het tegen vijf continentale ploegen en nog een aantal clubploegen moeten gaan opnemen. Met name de continentale ploegen zullen vanaf het begin flink aan de boom gaan schudden. Met een parcours waarin de wind elke keer weer van andere kant komt en met een kasseienstrook wordt het waarschijnlijk een zeer harde koers. Iedere waaier die getrokken wordt kan de beslissende zijn en dan moet je mee zitten.

Voor Westland Wil Vooruit geldt eigenlijk maar één ding en dat is er in vliegen. Zonder druk voor resultaten mogen zij zich in het koersgeweld storten om na het optrekken van de kruitdampen te kijken waar ze staan. Voor de mannen van de Wollebrand is dit een perfecte koers om weer verder te leren, te ontwikkelen en te kijken waar ze staan. De opening van de clubcompetitie over twee weken met de Omloop van de Veenkoloniën is waar al deze leergelden tot uitbetaling zouden moeten komen.

De prachtige omslagfoto is van Marc Bouwens | hankenaar.nl

 

Geplaatst in Het avontuur achter het stuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *